Przemysł i technika

Wahacze – jak działają i kiedy je wymienić?

Każdy kierowca doskonale zdaje sobie sprawę z tego, że najważniejszym elementem jego auta jest zawieszenie, czyli specjalny układ, który odpowiada za komunikację między kołami a innymi częściami samochodu. Zawieszenie składa się z wielu elementów, które wymagają szczególnej troski, ponieważ dzięki temu można uniknąć problemów i niepotrzebnych wydatków. Jednym z nich są wahacze, które co jakiś czas wymagają wymiany.

Jak to działa?

Wahacz to nic innego jak sztywny element mechanizmu zawieszenia ,który odpowiada za stabilizację oraz przyczepność kół auta do nawierzchni (łączy piastę koła z nadwoziem). Jego zadaniem jest wykonywanie cyklicznego ruchu obrotowego wokół określonej stałej osi o ograniczonym kącie obrotu. Po każdorazowym wykonaniu takiego ruchu wahacz wraca do początkowego położenia i kończy cykl pracy.

Element ten ma zatem ogromne znaczenie, ponieważ od jego sprawności zależy bezpieczeństwo kierowcy oraz jego pasażerów. Warto podkreślić, że o wahacze powinni dbać zarówno posiadacze zwykłych samochodów osobowych przeciętnej klasy, jak i właściciele aut luksusowych – np. drogich modeli Alfa Romeo (te można dostać na https://asczesci.pl/alfa-romeo/159-939-5452/3,100208–zawieszenie-osi-prowadzenie-kol-kola/wahacz-lozyskowanie-wahacza) czy BMW.

Jako przykład niech posłuży jeden z modeli tej ostatniej marki. Wahacze BMW e46 wymagają szczególnej uwagi, ponieważ ich uszkodzenie może skutkować pęknięciem innych elementów układu zawieszenia albo wykrzywieniem ich części.

Kiedy należy zatem wymienić tę część w aucie BMW? Odpowiedź jest jasna – wtedy, gdy w trakcie jazdy zaobserwujemy spadek sterowności lub samoczynne skręcanie się kół. Elementy te trzeba też zazwyczaj wymienić po wypadku. Ich zużycie jest również oceniane podczas każdorazowego przeglądu technicznego pojazdu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

17 − trzynaście =

Wybór redakcji