Łożyska to elementy montowane w urządzeniach, w których mamy do czynienia z ruchem oraz dużymi obciążeniami. Jednym z takich obiektów jest bez wątpienia samochód osobowy, wykorzystywany na co dzień przez wielu ludzi jako podstawowy środek transportu. W pojeździe tym znajdują się m.in. łożyska toczne (jedno- i dwurzędowe), kulkowe (wzdłużne i dwukierunkowe), walcowe, igiełkowe oraz baryłkowe. Wymienione modele posiada w swojej ofercie np. ten sklep internetowy http://www.nemra.pl/oferta/lozyska/lozyska-kulkowe/lozyska-kulkowe-wzdluzne-dwukierunkowe/, w którym szerzej można zapoznać się ze specyfikacją każdego z tych elementów.
W samochodzie łożyska znajdują się m.in. w silniku, przede wszystkim przy wale głównym, w rozrządzie oraz w karbowodach – są to zazwyczaj modele ślizgowe, a nieco rzadziej igiełkowe. Poza tym swoistą kopalnią tych elementów jest skrzynia biegów i ogólnie cały układ napędowy. W tym pierwszym przypadku są umiejscowione w wałku sprzęgłowym (kulkowe dwurzędowe i skośne) i wale korbowym (igiełkowe albo ślizgowe), natomiast w drugim – w mechanizmie różnicowym (stożkowe). Poza tym półosie napędowe to nic innego jak łożyska toczne (w pojazdach starszego typu), ewentualnie ślizgowe (w nowoczesnych autach). Oprócz tego omawiane elementy instalowane są w następujących układach:
– kierowniczym – wersje stożkowe, kulkowe i igiełkowe (najczęściej zamknięte w obudowie i przez to niewidoczne)
– zawieszenia – kulkowe (obszarem ich występowania są tutaj koła)
– chłodzenia – kulkowe jednorzędowe i igiełkowe
– klimatyzacji – kulkowe jedno- i dwurzędowe
– paliwowym – kulkowe i kulkowo-walcowe.