Zawieszenie pneumatyczne to rodzaj zawieszenia, w którym stosuje się specjalne poduszki zwane miechami. Napełnione są one sprężonym azotem lub powietrzem, które wytwarza kompresor. Głównym zadaniem tego rodzaju zawieszenia jest poprawa parametrów trakcyjnych pojazdu oraz zwiększenie komfortu jazdy poprzez redukcję drgań oraz wstrząsów.
Zawieszenie pneumatyczne składa się przede wszystkim z kolumn i amortyzatorów, które są podobne do tych stosowanych w klasycznych zawieszeniach. Sprężyny są jednak zastąpione przez miechy pneumatyczne, które wymuszają inne ustawienia siły odpowiedzialnej za tłumienie amortyzatora. Miech wykonany jest z najwyższej jakości wytrzymałej gumy o wielowarstwowej budowie. Za prawidłowe funkcjonowanie całego układu odpowiedzialna jest jednostka sterująca. Monitoruje ona ciśnienie w miechach, przetwarza sygnały otrzymane z czujników poziomu, steruje otwarciem i zamknięciem zaworów oraz odpowiada za włączanie i wyłączanie kompresora.
Kompresor jest z kolei elementem, który dostarcza powietrze pod ciśnieniem do miechów. Przepływa ono najpierw przez blok zaworowy, a następnie przewodami bezpośrednio do nich. Blok odpowiada za regulację kierunku przemieszczania się powietrza. Jeśli jest go zbyt wiele zostaje skierowane z powrotem do zaworów. Tam jest wypuszczane do atmosfery lub gromadzone w zasobniku ciśnienia. Części do tego rodzaju zawieszenia można znaleźć na stronie https://thomasmarkt.com/319-cayenne-2002-2010.