Geolokalizacja to technologia, która w formie podstawowej służy kierowcom do wyznaczania trasy przejazdu (standardowa nawigacja). Usługa ta okazuje się jednak niezwykle przydatna również w biznesie, ponieważ otwiera przed firmami w zasadzie nieograniczone możliwości. Dzięki jej wykorzystaniu możliwe jest choćby dotarcie do szerszej grupy klientów, obniżenie kosztów działalności czy zwiększenie jakości świadczonych usług. Popularnym rozwiązaniem w branży transportowej jest np. monitoring samochodów dostawczych w celu weryfikacji poziomu zużywanego paliwa, stanu licznika albo pracy kierowców.
Usługa geolokalizacji jest niezwykle powszechnie stosowana zwłaszcza w branży spedycyjnej i przewozowej, gdzie służy do kontrolowania pojazdów pod kątem trasy i czasu przejazdu czy ilości zużywanego paliwa. W znacznym stopniu ułatwia więc kompleksowe zarządzanie flotą. Nowoczesne systemy GPS wykorzystujące tę funkcję są również używane przez specjalistów funkcjonujących głównie w terenie oraz liczne firmy zajmujące się dostarczaniem towarów do klientów (np. kurierskie). Geolokalizacja pozwala m.in. szybko odnaleźć konkretnego pracownika albo w sytuacji uszkodzenia firmowego pojazdu w ekspresowym tempie zlokalizować inny samochód znajdujący się w pobliżu. Oto pozostałe możliwe zastosowania tej technologii w biznesie:
– emitowanie spersonalizowanych reklam w aplikacjach, które zachęcają do odwiedzenia jakiegoś lokalu (gdy potencjalny klient znajduje się nieopodal)
– wysyłanie do klientów ofert promocyjnych na konkretne produkty i usługi z możliwością natychmiastowej zapłaty (e-płatność)
– witryny internetowe umożliwiające znalezienie wybranego punktu usługowego dosłownie w kilka sekund
– aplikacje bankowe pozwalające na sprawne i natychmiastowe wyszukiwanie informacji o placówkach i bankomatach