Zawieszenie samochodu to ogół elementów, które łączą koła z podwoziem i nadwoziem. Ma ono za zadanie tłumić nierówności, dając nam komfort jazdy. Odpowiada jednak przede wszystkim za bezpieczeństwo jazdy, dbając, by opony zawsze miały kontakt z nawierzchnią. Zdarzają się usterki i awarie w tym układzie. Niektóre są dość często spotykane, inne dotyczą tylko pewnych specyficznych rozwiązań. Zapoznajmy się z niektórymi z nich.
Tuleje metalowo-gumowe instalowane w wahaczach to element, który wymienia się zdecydowanie najczęściej. Oprócz nich potrafią też wyrabiać się sworznie, co stanowi już bezpośrednie zagrożenie dla kierowcy i pasażerów. Gdyby bowiem sworzeń został wyrwany, koło całkowicie straciłoby stabilność, a w skrajnych przypadkach mogłoby zwyczajnie odpaść. Dlatego też luzy na wahaczach są bardzo skrupulatnie sprawdzane podczas przeglądów technicznych (podczas testu na tzw. szarpakach). Taki element należy bezwzględnie wymienić. Niektóre auta posiadają wariant wielowahaczowy, jak na przykład Audi A8 Zawieszenie tego typu należy zawsze naprawiać kompleksowo, wymieniając cały zestaw elementów.
Coraz popularniejsze w autach klasy premium staje się zawieszenie pracujące na sprężonym powietrzu. Daje ono ogromną wygodę, przy zachowaniu pewności kierowania. Elementy, takie jak sprężyna oraz amortyzator zastępują specjalne miechy zawieszenia pneumatycznego. Częstą usterką jest tworzenie się w nich nieszczelności, przez które powietrze ucieka. Początkowo jest to bezobjawowe, ponieważ wyciek kompensowany jest przez sterownik układu oraz sprężarkę. Gdy ubytek robi się już zbyt duży, da się zauważyć opadanie samochodu przy kole, gdzie doszło do uszkodzenia miecha.