Planowanie sklepu jest obecnie prawdziwą sztuką. Odpowiedni wystrój jego wnętrza pozwoli właścicielowi na osiągniecie zadowolenia klientów i pozwoli na uzyskanie lepszych wyników finansowych.
Odpowiednie rozplanowanie stoisk sklepowych, szczególnie w placówkach samoobsługowych, może przynieść znaczącą poprawę wyników. W handlu wielkopowierzchniowym stosuje się przykładowo zasadę, zgodnie z którą klient, by dotrzeć do podstawowych produktów żywnościowych, szczególnie tych często kupowanych, musi przejść obok jak największej ilości stoisk. Założenie jest oczywiste: konsument może podczas takiego spaceru przypomnieć sobie o konieczności zakupu innych produktów, skorzystać z okazji i włożyć je do swojego koszyka czy wózka. To tylko jedna ze sztuczek, stosowanych przez takie placówki. Oczywiście w placówkach handlowych o mniejszych rozmiarach zastosowanie opisanego triku jest mocno utrudnione – warto jednak pochylić się nad korzyściami, jakie mogą dać w tym względzie nowoczesne projekty sklepów. Istnieje wiele zasad, które profesjonalni projektanci są w stanie zastosować w każdym z nich, by przynieść właścicielowi jak największe korzyści.